آلمان پیشتاز سرمایه‌گذاری اروپا در ايران


ظرفيت انرژي‌هاي تجديدپذير نصب شده تا سال ۲۰۳۰ به ۷۵۰۰ مگاوات مي‌رسد
قائم‌مقام وزير نيرو در امور بين الملل گفت: 60 درصد از سرمايه‌گذاري اتحاديه اروپا در ايران در حال حال حاضر از طريق آلمان صورت مي‌پذيرد به همين خاطر نمي‌توان گفت که شراکت تجاري و مبادلات اقتصادي دو کشور در سطح بسيار خوبي دنبال مي‌شود.
به نقل از پاون، «عليرضا دائمي» قائم مقام وزير نيرو در امور بين الملل در نشست با رييس و اعضاي انجمن سرمايه گذاري شرکت‌هاي آلماني در حوزه شمال آفريقا و خاورميانه (نوموف) اظهار داشت: براي وزارت نيرو، اين فرصت بسيار مغتنمي‌است که امروز ميزبان مجموعه‌اي از شرکت‌هاي فعال و خوب آلماني در زمينه سرمايه گذاري در منطقه منا است و اميدواريم اين نشست بتواند بسترساز همکاري‌هاي دو جانبه بيشتر ايران و آلمان باشد.
وي افزود: رابطه اقتصادي دو کشور آلمان و ايران در سال‌هاي گذشته از جمله روابط بسيار خوب بوده است تا جايي که مي‌توان گفت مراودات ما با اروپا عمدتاً از طريق آلمان صورت مي‌پذيرد.
 صادرات ايران به آلمان 25 درصد کل صادرات ايران به کشورهاي اتحاديه اروپاست
وي تصريح کرد: بايد توجه داشت که صادرات ايران به آلمان 25 درصد کل صادرات ايران به کشورهاي اتحاديه اروپا را در بر مي‌گيرد.
قائم‌مقام وزير نيرو در امور بين الملل گفت: همنچنين حدود 60 درصد از سرمايه گذاري اتحاديه اروپا در ايران در حال حال حاضر از طريق آلمان صورت مي‌پذيرد به همين خاطر نمي‌توان گفت که شرکاکت تجاري و مبادلات اقتصادي دو کشور در سطح بسيار خوبي دنبال مي‌شود.
وي تاکيد کرد: در سال‌هاي گذشته نيز در زمينه انتقال تکنولوژي و دانش آن نيز دو کشور همکاري‌هاي بسيار خوبي داشته‌اند و خوشبختانه نقش آلمان در اين زمينه هميشه تسهيل کننده و موفق بوده است.
همچنين وي يادآوري کرد: دو کشور در زمينه مسائل آب و مسأله تغيير اقليم در ذيل سازمان‌هاي بين المللي همکاري‌هاي بسيار خوبي داشته‌اند و بر آنيم که بتوانيم اين همکاري‌ها را تقويت کنيم.
دائمي‌گفت: همچنين دو کشور در زمينه مشاوره‌هاي حقوقي و ارزيابي مالي پروژه‌ها و نيز مبادلات بانکي مي‌توانند زمينه همکاري‌هاي بيشتري را فراهم کنند.
 زمينه خوب سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي آلماني در انرژي‌هاي نو ايران
در ادامه «سيد محمد صادق زاده» مديرعامل ساتبا نيز با اشاره به برنامه‌هاي ايران در حوزه توسعه انرژي‌هاي نو گفت: براساس برنامه ششم توسعه ايران بنا دارد تا پايان اين برنامه حدود 5000 مگاوات ظرفيت جديد نيروگاهي در زمينه انرژي‌هاي نو ايجاد نمايد.
 تا 4 سال آتي ظرفيت انرژي‌هاي نو کشور به حدود 4 هزار مگاوات ميرسد
مديرعامل ساتبا گفت: همچنين قرار است تا 4 سال آتي ظرفيت انرژي‌هاي نو کشور به حدود 4 هزار مگاوات برسد و ما در اين زمينه از سرمايه گذاري شرکت‌هاي آلکماني بويژه در خصوص توسعه انرژي خورشيدي در کشور استقبال مي‌کنيم.
وي تصريح کرد: پيش از اين فعاليت ما با شرکت‌هاي آلماني در نيروگاه خورشيدي همدان و کرمان بسيار موفق بوده که اميدواريم بتوانيم زمينه اين همکاري را توسعه دهيم.
مديرعامل ساتبا تأکيد کرد: ايرامن شرايط بسيار خوبي را براي خريد تضميني 20 ساله برق و حمايت از سرمايه گذاري در زمينه انرژي‌هاي نو دارد که مي‌تواند براي شرکت‌هاي آلماني جذاب باشد.
وي گفت: ايران بنا دارد تا سال 2030 ميلادي ظرفيت انرژي‌هاي تجديدپذير نصب شده در کشور را به 7500 مگاوات برساند که اين امر مي‌تواند فرصت خوبي براي سرمايه گذاري شرکت‌هاي خارجي و داخلي باشد.